تبلیغات
سیناپس - دانستنی‌های غذایی برای روزه گیران
چهارشنبه 12 مرداد 1390  08:57 ق.ظ    ویرایش: چهارشنبه 12 مرداد 1390 09:00 ق.ظ

در ماه مبارك رمضان، رژیم غذایی روزه‌دار باید با سایر ماه‌ها چندان تفاوتی نداشته باشد.

 http://konjkav.com/images/image.php?w=200&h=200&url=/images/news/1008503204091312323237.jpeg

حتی در صورت امكان نیز باید ساده‌تر باشد تا بتوان از برخی حالت‌های طبیعی كه ممكن است در ماه رمضان به دلیل تغییر شرایط تغذیه‌ای و زندگی در برخی افراد ایجاد شود به دور ماند.

از این‌رو، در اینجا به برخی از این موارد و علل بروز آن كه بیشتر بر اثر عدم رعایت نكات تغذیه‌ای ایجاد می‌شود، اشاره می‌كنیم.

 

تشنگی: تشنگی یكی از عواملی است كه در طول روزه‌داری خصوصا در روزهای اولیه آن هم در فصل گرما ایجاد می‌شود.

 

بنابراین باید از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهایی كه منجر به تشنگی می‌شوند نظیر: بادمجان، فلفل، كله پاچه، سیراب شیردان، تنقلات بسیار شور و شیرین، ادویه‌جات و همچنین سبزی خوردن در وعده سحری كه در طول روز منجر به تشنگی می‌شود، دوری كنید.

 

سوء هاضمه: غذاهای سرخ شده و پرچرب، غذاهای حاوی قند زیاد، پرخوری هنگام سحر، غذاهای تند و غذاهایی كه ایجاد نفخ و شكم درد می‌كنند، می‌توانند منجر به سوء هاضمه شوند. از این‌رو، اجتناب از زیاده‌خوری ، نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی یا آب و پرهیز از نوشابه‌های گازدار و غذاهای پرچرب به رفع این عارضه كمك شایانی می‌كنند.

 

یبوست: مصرف كربوهیدرات‌های تصفیه شده و مواد غذایی فاقد فیبر از علل عمده بروز یبوست است. یبوست می‌تواند باعث ایجاد بواسیر و شقاق‌های دردناك مقعد شود كه منجر به نفخ شكم نیز می‌شود.

 

بنابراین اجتناب از مصرف شیرینی‌جات و افزایش مصرف آب، شیر، میوه‌های پرفیبر و نان‌های سبوسدار مانند سنگك، جو و چاودار‌ و همچنین استفاده از خورش‌های ملین و سبزی‌دار و سالاد در وعده افطار و سحر می‌تواند در رفع یبوست بسیار موثر باشد.

 

سردرد: عدم مصرف كافئین، انجام كار زیاد در طول روز، گرما و كم‌خوابی می‌تواند از علل زمینه‌ساز بروز سردرد شود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود می‌تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

 

لذا، استراحت و كار سبك می‌تواند از بروز این عارضه كه معمولا در روزهای اولیه ماه مبارك رخ می‌دهد، جلوگیری كند.

 

افت فشار خون: مصرف كمتر مایعات و كاهش مصرف نمك در طول روز می‌تواند در برخی افراد مستعد، منجر به كاهش فشار خون كه ممكن است با عواملی نظیر ضعف، خستگی، كم شدن انرژی و سرگیجه خصوصا هنگام برخاستن و ظاهر رنگ‌پریده اتفاق افتد، همراه باشد، لذا بهترین راه برای رفع این معضل آن است كه تا حد امكان به مكان‌های گرم نروید و در فاصله افطار تا سحر مصرف مایعات را افزایش دهید.

 

كاهش قند خون: خوردن مقدار زیاد قند مانند حلوا، زولبیا، بامیه، شله‌زرد و چای شیرین خصوصا هنگام سحر باعث می‌‌شود كه بدن مقدار زیادی انسولین ترشح كند و در نتیجه باعث افت قند خون می‌شود كه از علائم آن می‌توان به ضعف، سرگیجه، كاهش تمركز، تعریق زیاد، احساس لرز، سردرد و تپش قلب اشاره كرد.

 

بنابراین با خوردن غذاهای فیبری و میوه‌ها هنگام سحر و محدود كردن نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی قند زیاد می‌توان به رفع این مشكل كمك كرد.

 

انقباضات عضلانی: در اثر مصرف ناكافی غذاهای حاوی كلسیم، منیزیم و پتاسیم نظیر: میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت و خرما، انقباضات ناگهانی و دردناك عضلانی در برخی افراد مستعد، ایجاد می‌گردد. لذا در این خصوص با پزشك خود مشورت كنید.

   


نظرات()   

سیناپس

 

http://77epqa.bay.livefilestore.com/y1pDtDbj_y1G0BVccVl3cofOWt2NnwjbAkUJeuO5TsNpFMbv9G9OqlUhf_WF7xxK047EKJABW8wFApc-5V70_loYTmWlmay_ez7/kahrizak.png?psid=1